Mental styrke gør dig til en bedre atlet

I 1920’erne begyndte sportpsykologien at komme på banen. Den blev udviklet i Tyskland og viste sig at være en vindende strategi. Tyskland havde dengang, og har bestemt også i dag, en god måde at finde, udvikle og bevare sportstalenter på. I Danmark er vi ikke langt bagud, og også her er sportspsykologi en meget udbredt metode til at håndtere alle de aspekter af sporten som ikke handler om musklerne, men derimod om det mentale. Du kan sandsynligvis finde en mentaltræner, der hvor du alligevel træner. Træner du eksempelvis i Nordsjælland findes der adskillge mentaltrænere, der har kontorer i området. Desværre er der også en del myter forbundet med sportspsykologi, og dem vil vi i denne artikel aflive.

Myte 1. Sportspsykologi er kun for topatleter

Det kan virke unødvendigt at investere tid og energi på sportspsykologi, hvis man ikke er topatlet. Men sportspsykologi er også til den spirende atlet på 15 år, som kæmper med angst og mental udmattelse under træning og til kampe. Jo tidligere i livet man påbegynder mentaltræningen jo bedre.

Myte 2. Sportsspsykologi kan erstatte basal træning

Denne myte kommer fra en indstilling om, at man kan alt, hvis man bare vil det nok. Det er absolut ikke rigtigt. Mentaltræning handler om at forbedre træningen, ikke erstatte den. Det handler om at få krop og sind til at arbejde sammen, ikke lade den ene overtage den anden.

Myte 3. Det mentale niveau er forskellen på to atleter, der ellers er på samme niveau

Igen er der tale om, at man adskiller det mentale fra kroppen. Sådan kan man ikke stille det op. Hjernen fortsætter via rygsøjlen helt ned i kroppen, og det er rent faktisk svært at skelne mellem de to. Derfor er det alt for simpelt at sige, at forskellen på to, ellers lige dygtige atleter, kan findes i den mentale styrke.

Myte 4. Sportspsykologi er til svage atleter

Det kan være sundt, hvis man er en dygtig atlet at lære at håndtere sine tanker og følelser. Mange starter i en meget ung alder og modtager aldrig træning i tænkning. Derfor kan man sagtens være en stærk og dygtig atlet med behov for mental motion.

Der findes et ocean af myter omkring mental styrke, som desværre alle tager meget fejl. Mental styrke skal anses som et vigtigt redskab i kampen om at blive en dygtig atlet – det er et nødvendigt værktøj, man som sportsudøver og atlet altid kan trække på, og som giver en styrke til at tro på sig selv i svære og udfordrende tider. Har du lyst til at styrke dine mentale kompetencer, findes der heldigvis en del kvalificerede mental coaches, der kan få dig til at udføre toppræstationer i din sport.

Mental Motion
Lyngby Hovedgade 27, 4.sal
2800 Kgs. Lyngby
Tlf: 61330467