Let arbejdsgangen i byggesager med digitale hjælpemidler

Verden bliver mere og mere digitaliseret. Det resulterer i klare fordele for virksomheder, der kan følge med tiden – og store udfordringer for dem, der ikke får omstillet deres arbejdsgange i tide. Når det gælder byggesager, især inden for det offentlige, er der meget administrativt arbejde, og typisk også mange regler og forordninger, der kan følges. Digitale hjælpemidler kan gøre meget for at lette arbejdsgangen og holde styr på alle dele af byggeprojektet.

Privat og sikkert websystem

Måske oplever I som byggefirma, at meget af tiden går med at sende tegninger frem og tilbage, printe kontrakter og andre vigtige papirer, som skal underskrives og sendes tilbage, enten med brev eller som scannet dokument. Men tænk hvis I ikke længere skulle bruge tid på det. Med det rigtige digitale værktøj kan I få jeres eget, interne websystem, hvor I nemt og hurtigt kan dele vigtige dokumenter. I modsætning til de frit tilgængelige cloud-systemer som Dropbox, vil fordelen her være, at det er et privat system, der ikke i samme grad har problemer med sikkerhed og fortrolighed. Forretningshemmeligheder og kundens oplysninger skal beskyttes, og det er jeres ansvar som virksomhed. Derfor giver det mening at bruge et websystem, som er lavet til jeres firma.

Digitalt værktøj til byggeri

I dag er det muligt at købe en løsning med projekweb, der er designet specielt til byggeprojekter. Hvis I overvejer som virksomhed at investere i en digital facility service, så overvej først og fremmest, hvad jeres behov er. Der findes typisk tre typer websystemer til byggeprojekter, som I køber adgang til som abonnement med medfølgende support. Med det billigste og mest basale system kan I få samlet jeres vigtige dokumenter til projektet i mapper, der nemt kan deles med andre i virksomheden. Det giver også typisk adgang til at formidle de tegninger, der skal bruges til projektet, endda i 3D, så det bliver nemmere at danne sig fuldt overblik. En indbygget mobilløsning med app vil være standard, så medarbejderne, der er involveret i projektet kan få adgang til den information de skal bruge, også når de er på farten. Når man for eksempel er ude på byggepladsen og besigtige byggeriet, vil dette være en stor hjælp.

En udvidet løsning vil tilbyde mulighed for upload og frigivelse af dokumenter til de forskellige parter med adgang til systemet, og mere fleksibilitet i forhold til deling og struktur. Der vil også være mulighed for at tilkøbe en løsning, der giver mere detaljestyring og fuldt overblik over alle dele af byggeriet.

RIB A/S
Ryesgade 19C
2200 København N
35 24 52 50