Gode råd til dig med skinnebensbetændelse

Sportsskader

Skinnebensbetændelse er en meget normal skade for løbere. Det kommer oftest af en gentagen belastning som løb eller spring, ved øget mængde træning eller hvis distancen ved løb forlænges. Det opstår når det kommer en overbelastning i muskulaturen i læggen. Muskulaturen i læggen er ikke altid stærkt nok til at stå distancen, og hvis man presser sig selv for hårdt, kan læggen blive træt, for derefter at blive irriteret, og til sidst vælger den så at blive så sur, at den ender med en betændelsestilstand i muskelhinden, som sidder på kanten af skinnebenet.

Skulle du være så uheldig at have opfanget skinnebensbetændelse, er det en god idé at opsøge enten en fysioterapeut eller en dygtig og uddannet sportsmassør i København, de kan nemlig fortælle dig hvad du skal gøre for at genoptræne musklen. De kan også hjælpe dig med at aflaste muskulaturen, og eventuelt fortælle dig om du skal have en bestemt form for sål til din sko, så du ikke går på for hårdt underlag, men også så du får en god støtte ved foden.

Når du får en sportsskade, er det kroppens måde at sige fra på. Den prøver at fortælle dig du har været for hård ved dig selv, og nu skal du altså have en pause! Men hvis man træner til hverdag, kan det være rigtig svært at stoppe med dette, hvis man får sig en skinnebensbetændelse. Du behøver heller ikke at stoppe helt, men blot skifte over til træningsformer som svømning eller crosstrainer, så man undergår de stød op igennem underbenet man normalt får ved løb. Husk også at køle læggen ned med is efter træningen, og selvfølgelig af strække ud. Er dette ikke helt nok, kunne det være en god overvejelse at få sig en behagelig og god sportsmassage i København når din træning er slut. Dette er også noget din fysioterapeut eller sportsmassør kan svare dig på, om det er nødvendigt i forhold til hvilken grad din skinnebensbetændelse er i.

Nogle mennesker døjer med skinnebensbetændelse i tide og utide. Nogle ting man kan gøre for at undgå det så vidt muligt, er at ligge vægten rigtigt på foden når du løber. Du skal ligge vægten på forfoden, og så er det vigtigt at lande på flad fod igen! Når du skal starte dit løb, så pas på med at afsætte for kraftigt fra jorden, men sørg til gengæld for at få trukket det bagerste ben med dig i en fart.

Charlies massage & Sportsterapi v/ Charlie Langenbach
Gammeltoftsgade 16
1355 København K
Tlf: 51 31 14 21